hr

U subotu, 22. travnja, umjetnička organizacija Apoteka – Prostor za suvremenu umjetnost organizirala je drugu spomen šetnju posvećenu antifašističkoj prošlosti i antifašističkim (po)ratnim grafitima grada Vodnjana, nakon koje je uslijedilo otvorenje izložbe umjetnika Igora Grubića, pod nazivom How to stretch the poem beyond the limit of words (Kako razvući pjesmu onkraj granica riječi).

Spomen šetnja Vodnjanom, koncipirana kao studijska šetnja po vodnjanskoj antifašističkoj prošlosti, krenula je u 18 sati. Grupa od dvadesetak posjetitelja upoznata je tako sa značajnim događajima antifašističke prošlosti Vodnjana, poput “Vodnjanske bitke” 16. januara 1920. godine, i s antifašističkim grafitima koji su nastajali tijekom i neposredno nakon Drugog svjetskog rata, a kojima je posvećen veći dio spomen šetnje.  Posjetitelji su kroz šetnju gradom informirani o povijesnoj pozadini i razlozima nastanka grafita, o njihovim karakteristikama i funkcijama te o njihovim značenjima i značaju kako u (po)ratnom tako i u suvremenom kontekstu. Spomen šetnju vodio je kulturolog Eric Ušić.

U 19h otvorena je izložba Igora Grubića. Kako u svom tekstu navodi kustosica Branka Benčić “How to stretch the poem beyond the limit of words (Kako razvući pjesmu onkraj granica riječi) okuplja nekoliko radova Igora Grubića realiziranih posljednjih dvadesetak godina u različitim medijima, od intervencija/akcija u javnom prostoru i njihove fotodokumentacije, preko teksta, do kolaža, koji na specifičan način predstavljaju rez u tkivo stvarnosti. Prizori koje pred nas postavlja umjetnik formiraju mrežu različitih odnosa – pitanja društvene i političke stvarnosti, kolektivnog nasljeđa antifašističke borbe, emancipacije te poruka i poetskog potencijala jezika.”

Nadalje, Benčić navodi: “Središnje mjesto na izložbi zauzima antologijska fotografska instalacija 366 rituala oslobađanja koja predstavlja poligon u okviru kojeg se istražuju poetske i političke mogućnosti kritike i emancipacije. Obilježavajući 40. godišnjicu revolucionarne 1968., 366 rituala oslobađanja realizira se kao niz svakodnevnih rituala, odnosno mikropolitičkih akcija i intervencija koje je umjetnik izvodio svakodnevno tijekom 2008. godine. Strukturiran kao serija fotografija koje se slažu montažnim principom jump cuts, ovaj opsežan i kompleksan rad dokumentira spoj gerilskih ilegalnih akcija, izravnost susreta s ulicom, performativnost, građanski neposluh, poetski terorizam.”


 

Spomen šetnja i izložba organizirane su u sklopu projekta “Novi pristupi baštini: antifašizam i mir u obrazovanju i suvremenoumjetničkim praksama”, koji u partnerstvu provode Apoteka – Prostor za suvremenu umjetnost, Documenta – Centar za suočavanje s prošlošću i Savez antifašističkih boraca Primorsko – goranske županije.

Projekt ”Novi pristupi baštini: antifašizam i mir u obrazovanju i suvremenoumjetničkim praksama” podržan je kroz Fond za aktivno građanstvo, sredstvima Islanda, Lihtenštajna i Norveške u okviru EGP grantova.