Radovi Jelene Jureše u Zagrebu, Rijeci i Sarajevu

Večeras 4.12.2025. u 19:00 u sklopu Human Rights Film Festivala u Zagrebu prikazuje se dokumentarno-eksperimentalni film Ne shvaćajte to ozbiljno Jelene Jureše u belgijsko-hrvatskoj produkciji; riječ je o filmskom koncertu koji istražuje povijesno poricanje, nasilje, egzil i otpor. Kritizira društveno ponašanje oblikovano kapitalizmom i imperijalnom pohlepom. Referira se na slike nizozemskog Zlatnog doba koje veličaju kapitalizam i nasilje. Glas performerice evocira esej Dubravke Ugrešić, koja se suprotstavljala nacionalističkim narativima te upozorava: od mikroagresija do genocida, od masakra do kapitalističkih sustava kontrole. U filmu nastupaju plesačica Marije Nie te glazbenici Alen i Nenad Sinkauz.
U Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci možete do 20.2.2026. pogledati izložbu Jelene Jureša Koreografije nasilja, njenu prvu veliku samostalnu izložbu u Hrvatskoj, koja okuplja pregled njezine recentne produkcije iz područja filma, videa i videoinstalacije. U svojem radu Jelena Jureša bavi se pitanjima identiteta, politikama sjećanja i zaborava, odnosom promatrača i promatranog, reprezentacijskih (ne)moći slike. Istražujući složene odnose između kolektivnog sjećanja i političke odgovornosti, umjetnička praksa Jelene Jureše propituje načine na koje se povijest reflektira i reproducira u suvremenom društvu.
Izložba Koreografije nasilja okuplja četiri rada postavljena u velike središnje izložbene dvorane MMSU-a kao imerzivne audiovizualne instalacije koje stvaraju poetike i politike pokretnih slika između dokumentarnog i izvedbenog, a potpuno osvajaju izložbeni prostor: radi se o novom eksperimentalnom filmu i videoinstalaciji Ne shvaćajte to osobno (2025.), eksperimentalnom filmu Ubundu (2019.), te monumentalnom i kompleksnom radu Afazija (2019.), dugometražnom filmskom eseju koji se strukturira u tri poglavlja, a dodatno se razvija i kao višekanalna instalacija dokumentacije istoimene multimedijalne izvedbe (Afazija, partitura za monitore, 2025.). Većina radova se po prvi put prikazuje u Hrvatskoj. Više informacija je dostupno na: https://mmsu.hr/dogadaji/jelena-juresa-koreografije-nasilja/
Istovremeno dugometražni filmski esej Afazija možete pogledati i u Historijskom muzeju u Sarajevu. Tim je povodom Elma Hodžić pripremila intervju s vizualnom umjetnicom za Urban Magazin, u kom kaže i: „Život u Srbiji naučio me je kako se društvo senzibiliše na zločin, te kako se mit o žrtvi može pretvoriti u propagandu za stvaranje i označavanje „drugog“ kao uzroka naših problema. Taj mit o žrtvi nije karakterističan samo za Srbiju. U Afaziji se dotičem politika sećanja i zaborava u kontekstu belgijskog kolonijalizma, kao i austrijske pedesetogodišnje šutnje o kolaboraciji sa fašistima u Drugom svetskom ratu, ali i rasnim eksperimentima austrijskih antropologa na ratnim zarobljenicima tokom i nakon trajanja monarhije. Istovremeno, Afazija iscrtava i liniju imperijalnog pogleda kroz razvoj medija, od nastanka muzeja, preko razvoja fotografije i filma.“ Cijeli intervju dostupan je na poveznici: https://www.urbanmagazin.ba/umjetnost-kao-prostor-za-suocavanje-jelena-juresa-i-filmski-esej-afazija/







