hr | en

Nakon odluke Stručnog povjerenstva za prosudbu školskih udžbenika za osnovnu i srednju školu i najave objave novih udžbenika za povijest, u tijeku je proces izjašnjavanja u školama koje će od 5 predloženih udžbenika nastavnice i nastavnici koristiti u tijeku slijedeće školske godine. 

Prošlog tjedna upućeno Otvoreno pismo predsjedniku Vlade, predsjedniku Hrvatskog Sabora, Ministru za znanost, obrazovanje i šport i saborskom Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu upućeno od strane akademika HAZU i povijesničara u kojem se naglašava «da za udžbenike povijesti treba osim znanstvenih i pedagoških standarda uvažiti i nacionalne i državne kriterije» doživljavamo kao otvoreni poziv na prekrajanje povijesti te implicitno prozivanje svih onih koji nisu spremni na spomenuto «uvažavanje», za izdaju nacionalnih interesa.

Pitamo se kada će iza nas ostati vrijeme u kojem dio same znanstvene zajednice poziva  izvršnu vlast na krojenje povijesti, čime dovode u pitanje značaj temelja suvremene znanosti o povijesti i vrijednosnu neutralnost kao značajni preduvjet mogućnosti spoznaje.

Nadamo se da će, unatoč pritiscima, nastavnice i nastavnici povijesti iz Kataloga udžbenika za osnovno i srednje obrazovanje odabrati udžbenike u skladu sa svojim stručnim i moralnim habitusom ravnajući se pritom željom za prenošenjem znanja mladim naraštajima. S velikim zanimanjem čekamo rezultate izjašnjavanja po školama kao i tiskanje svih predviđenih udžbenika.

Sudeći po zanimanju javnosti koje je izazvao na žalost nikada objavljeni mada žestoko napadani Dodatak udžbenicima za najnoviju povijesti autora Tvrtka Jakovine, Magdalene Najbar Agičić i Snježane Koren očekujemo široku javnu raspravu. Možda će u njoj ipak prevladati razumijevanje da se činjenice mogu interpretirati na različite načine – i da je uvažavanje različitih interpretacija i stvaranje prostora za dijalog o različitim viđenjima ratnih zbivanja temelj demokracije.

Za Documentu:

Vesna Teršelič
Voditeljica