Apel u ime razuma, za Hrvatsku svih nas / Platforma 112, 09. studenoga 2013.
Mnogi kažu, i u pravu su, da je današnja Hrvatska suočena s izuzetno
ozbiljnim problemima – ekonomskom krizom, nezaposlenošću, niskom
proizvodnjom. To uistinu jesu ozbiljni problemi oko kojih nema
prijepora. Samo još moramo izabrati Vladu koja će umjeti iznaći prava
rješenja.
Međutim, u Hrvatskoj postoje pitanja koja nas
dramatično dijele i suprotstavljaju, a jednako su značajna jer njihovo
nerješavanje može dovesti do ugrožavanja temeljnih vrijednosti jednog
društva koje tvrdi kako želi živjeti demokraciju.
Razbijanje dvopismenih ploča jedan je od gorućih problema s kojima nam se valja ozbiljno suočiti.
Ne
događa se, doduše, po prvi put da svjedočimo kako su među nama ljudi
koji će ugroziti temeljne vrijednosti demokracije, slobodu i sigurnost
građana/ki zbog vlastitih predrasuda ili trenutačne koristi. Izdajničkim
i protuhrvatskim proglašavao se svaki pokušaj da se za ratne zločine
počinjene nad nehrvatskim stanovništvom utvrdi ime i prezime
osumnjičenika koji će pred sudom dokazivati ili osporavati svoju
krivnju. A zapravo, za državu i sve časne ljude koji su je branili od
agresije ne bi smjela postojati veća uvreda od sprječavanja privođenja
pravdi mogućih počinitelja zločina. Pogotovo se takvo što ne bi smjelo
činiti u ime “očuvanja digniteta”
Domovinskog rata.
Raskidanje
niti koje su tvorile bogatstvo življenja u multietničkom okruženju,
započeto brutalnom agresijom na Vukovar u kolovozu 1991., nastavlja se,
bez posustajanja, činjenjem ovog grada vječnim taocem grupa i političara
kojima je mitologizacija prošlosti važnija od onoga što se događa
danas, a trebalo bi osigurati bolje i sretnije sutra. Prisiljavanje
ljudi da ne izađu iz kruga patnje i boli pritom se čini u ime nekih
nerazumnih i/ili sebičnih interesa koje počinitelji zovu domoljubljem.
Tko
uistinu želi dobro Vukovaru, mora htjeti da se ovaj grad patnik
ekonomski i kulturno razvija a njegovi građani i građanke budu nagrađeni
spokojnim životom u blagostanju.
Pripadnici Stožera sigurno bi se
uvrijedili da im se kaže kako razbijanjem ploča i svojim akcijama
cementiraju stravična “postignuda” onih koji su Vukovar i njegov
tolerantni slobodarski duh razarali prije dvadeset godina. Tada su ploče razbijane zbog latinice. Danas je neprijatelj
ćirilica.
A što može skriviti neko pismo?! Je li ono odgovorno za to tko njime i o čemu piše?
Mržnja
prema ćirilici je, tvrdimo, posljedica nedostatka sustavno provedenog
procesa suočavanja s prošlošću i odbijanja da se on ikada dogodi. Svatko
bi trebao znati da jedno pismo ne može biti ni zaslužno niti odgovorno
za to tko i kakve mudrosti ili gadarije njime ispisuje.
Trebamo li
usto podsjetiti, ako je to u ovim prijeporima uopće važno, da je
ćirilica i dijelom hrvatske kulturne baštine? Nije li tragično kad se
jedan narod odriče dijela svoje bogate kuturne prošlosti u ime
dnevnopolitičkih interesa?
Bitno je znati i ne smije se nikad
zaboraviti da se iskazivanjem netrpeljivosti prema nekoj manjini i
simbolima njezina kulturnog identiteta ograničavaju sloboda, prava i
sigurnost njezinih pripadnika, građana i građanki Republike Hrvatske. A u
konačnici su ugroženi i pripadnice/i većinskog naroda koje se stalno
uvjerava kako su im “oni drugi”, iako ih je daleko manje, trajna i opaka
prijetnja.
Osobe koje se s ovakvim stavom ne slažu, prokazuje se
kao izdajnike i nedomoljube. A mi mislimo da je temeljni problem
Hrvatske činjenica da se nezadovoljstvo, strah od siromaštva i
neizvjesne budućnosti uvijek uspijevaju vješto preusmjeriti na “dežurnu”
manjinu – jednom su to osobe istospolne orijentacije koje ugrožavaju
instituciju braka, drugi put Srbi koji svojim govorom i pismom vrijeđaju
osjećaje stradalnika, pa će onda krivi biti Romi, pa zaposleni onima
koji su bez posla…Lako je većini utvrditi tko je kriva i odgovorna
manjina.
Pitamo se samo tko je sljedeći?
Hoćemo li dopustiti da stihovi pastora Martina Niemöllera, sada s drugim manjinskim skupinama, budu naša stvarnost:
Kada su nacisti došli po komuniste,
ja sam šutio;
jer nisam bio komunista.
Kada su došli po sindikalce,
ja se nisam pobunio;
jer nisam bio sindikalac.
Kada su došli po Židove,
ja se nisam pobunio;
jer ja Židov bio nisam.
Kada su došli po mene,
nije preostao nitko da se pobuni.
Iza
kojih smo mi moralnih načela spremni stati kao osobe i kao članice i
članovi jednog društva i države? Da li onima koji su manjina, dakle u
slabijoj poziciji, treba pomoći da budu ravnopravni članovi ili ih se
treba pretvoriti u građane/ke drugog reda?
Razmislimo!
Platforma 112 i Građanski odbor za ljudska prava / Zagreb, 09. studeni 2013.